Zal ik geld uitgeven aan een elektrische fiets?

Naar mijn mening is het voornaamste voordeel van een elektrische fiets de grotere actieradius, die hand in hand gaat met een grotere efficiëntie bij het omhoog trappen van heuvels of het trappen tegen de wind in. Elektrische fietsen kunnen een spelbreker zijn voor mensen die bijvoorbeeld last hebben van hun knieën of van astma die door inspanning wordt uitgelokt. Dit betekent dat meer mensen kunnen genieten van de sport van het fietsen. Ze kunnen je maatje of je partner overhalen om vaker met je mee te gaan op de paden, of ze maken het je mogelijk om bij extreem warm weer naar je werk te pendelen zonder zoveel te zweten als je normaal zou doen. Fietsen over buurtpaden, weg van het verkeer, was voor mij zowel veiliger als verkwikkender dan autorijden of rijden op een scooter, die ik beide in het verleden bezat.

Zal ik geld uitgeven aan een elektrische fiets

Elektrische fietsen overwinnen veel van de hindernissen en problemen waarmee mensen te maken krijgen als ze op traditionele, met pedalen aangedreven fietsen rijden, maar dat wil niet zeggen dat ze feilloos zijn. Ze kunnen nogal duur, ingewikkeld, en zwaar zijn, wat een groot gedoe kan zijn als de batterij midden in het proces leegraakt.

Welke soorten elektrische fietsen zijn er om uit te kiezen?

Na tot nu toe meer dan driehonderd elektrische fietsen te hebben beoordeeld, heb ik de volgende primaire “use cases” vastgesteld om mensen te helpen hun weg te vinden op de markt voor elektrische fietsen: Vrachtvervoer, ontspannen cruisen, Trail rijden, Mountainbiken, Downhill, Buurtgebruik, Kinderen vervoeren en boodschappen doen, Racefiets, Zand en sneeuw (Fat Tire), Tandem, Touring of Trekking, Reizen (opvouwen), en Stedelijk woon-werkverkeer. Elk van deze “gebruikssituaties”

Sommige modellen hebben heel kleine wielen en zijn zo ontworpen dat ze gemakkelijk op te pakken en mee te nemen zijn in treinen en bussen (of zelfs vliegtuigen als de batterij minder dan 300 watt uur is), terwijl andere modellen bijna als bromfietsen of motorfietsen zijn, met de mogelijkheid om meer dan 100 mijl op een enkele lading af te leggen en regeneratief te remmen. Het lijkt wel of er voor elke situatie een fiets beschikbaar is. Sommige modellen zijn zo ontworpen dat ze gemakkelijk op te pakken en mee te nemen zijn in treinen en bussen (of zelfs in vliegtuigen als de batterij

Zijn er nadelen aan het rijden op een E-bike?

Uiteraard ben ik een groot voorstander van de technologie, en het is waar dat de verscheidenheid aan goederen gestegen is, voor een groot deel dankzij de wijdverbreide acceptatie in zowel Azië als Europa; maar toch zijn er verschillende uitdagingen die ebikes nog niet kunnen overwinnen.

Ebikes kunnen een bedreiging lijken voor puristische mountainbikers, die op wandelpaden al marginaal getolereerd worden door de aanwezigheid van gewone fietsen. Ebikes staan nog in de kinderschoenen, ongeveer zoals snowboarden dat was in de jaren 1980, toen het gebruik ervan in skigebieden zoals Vail, Colorado, op hun hellingen vaak verboden werd. Uiteindelijk werd snowboarden door het grote publiek geaccepteerd, en Burton speelde een grote rol in dit proces door een campagne op touw te zetten die resorts uitdaagde die zich tot dan toe hadden verzet. Op dit moment is Deer Valley in Utah nog steeds een “ski-only” resort; maar snowboarden is vrijwel overal elders toegestaan, en ik heb het gevoel dat ebikes in de nabije toekomst dit voorbeeld zullen volgen. De perceptie van sommige mensen over de potentieel gevaarlijke mogelijkheden van de technologie zal veranderen naarmate ze goed begrepen en geaccepteerd wordt. Om je de waarheid te zeggen, vind ik traditionele fietsen fantastisch, en ik bezit er nog steeds een zodat ik stille, lichtgewicht tochten kan maken.

Om je de waarheid te zeggen gebruik ik hem het meest op dagen dat het regent of sneeuwt, of als ik mijn auto ‘s nachts parkeer in gebieden met veel criminaliteit waar de kans op diefstal of vandalisme bestaat. Dat gezegd hebbende, heb ik onlangs een fietsverzekering afgesloten, en daardoor maak ik me beduidend minder zorgen over zowel het risico van diefstal als van verantwoordelijkheid. In een notendop kunnen de nadelen van elektrische fietsen als volgt samengevat worden: ze zijn meestal duurder, lawaaieriger en zwaarder dan gewone fietsen.

Hoe ver kun je gaan voor je weer moet opladen?

In dit geval is een behoorlijke vuistregel de hoeveelheid watturen door 20 te delen. Batterijen voor elektrische fietsen hebben meestal een spanning van 36 volt en een capaciteit van 10 ampère-uur, wat een totaal van 360 watt-uur oplevert. In de Verenigde Staten heeft een doorsnee pakje nu deze specificaties. Als we 360 delen door 20 krijgen we 18 mijl. Het getal 18 is in wezen gewoon een ondergrens die kan oplopen naarmate meerijders meer trapkracht in het systeem brengen of naarmate meer verschillende aandrijfsystemen worden gebruikt. Dit komt omdat er variatie is tussen elektrische fietsen met alleen gas en elektrische fietsen met trapondersteuning.

Elektrische fietsen met middenaandrijving, bijvoorbeeld, kunnen de vruchten plukken van de aandrijving van de achterste cassette en versnellingen om de motor te versterken, wat op zijn beurt het totale rendement van de fiets verbetert. Deze systemen met middenaandrijving bieden die flexibiliteit omdat ze de fietsketting met je mee trekken op dezelfde manier als jij zou willen terugschakelen bij het klimmen (in plaats van extra hard te werken door rechtop te gaan staan), en op dezelfde manier als jij zou willen terugschakelen bij het klimmen (in plaats van extra hard te werken door rechtop te gaan staan), doet de motor dat ook. Op een laag ondersteuningsniveau (gelijk aan de helft van de trapkracht van de berijder) heb ik sommige elektrische fietsen met dezelfde “360 wattuur” batterijcapaciteit meer dan 50 mijl zien afleggen op een enkele lading. Dat verbaast me op een heel belangrijke manier.

Zijn E-bikes sneller dan gewone fietsen?

Niet echt; de motor op de meeste elektrische fietsen met lage snelheid is niet in staat de berijder sneller dan 20 mijl per uur voort te stuwen. Je kunt altijd sneller fietsen dan dat of een steile heuvel afdalen, maar de federale regelgeving beperkt deze topsnelheid in ruil voor categorisering als “fiets”. Je kunt altijd sneller fietsen dan dat of een steile heuvel afdalen. Recente concessies hebben elektrische fietsen met trapondersteuning toegestaan om met hulp van de motor snelheden tot 28 mijl per uur te bereiken, maar dit is alleen mogelijk als de berijder met grote intensiteit trapt. In Europa is een categorie elektrische fietsen ontstaan die bekend staat als “speed pedelecs”, een populaire optie voor forenzen. Deze fietsen zijn elektrisch.

Het is echter belangrijk te bedenken dat het rendement van de fietser dramatisch lijdt naarmate zijn snelheid toeneemt, vanwege de luchtweerstand. Dat zijn “krachten die in strijd werken met de relatieve beweging van een voorwerp dat beweegt ten opzichte van een omringende vloeistof,” wat in dit geval lucht zou zijn. Met andere woorden, lucht werkt als een “relatieve vloeistof”. De hoeveelheid kracht die moet worden uitgeoefend om een voorwerp door een vloeistof te bewegen groeit als de kubus van zijn snelheid, maar de hoeveelheid kracht die moet worden uitgeoefend om een voorwerp door lucht te bewegen is ongeveer evenredig met het kwadraat van zijn snelheid.

In een notendop: naarmate je met een elektrische fiets harder dan 15 mijl per uur rijdt, begint de luchtweerstand ernstig te snijden in de actieradius die je kunt bereiken, wat betekent dat snelheid een zware prijs heeft.

Kan ik zelf onderhoud aan mijn elektrische fiets uitvoeren?

Dit is een uitstekend punt om ter sprake te brengen! Als het mogelijk is, raad ik mensen altijd aan hun elektrische fietsen te kopen bij een winkelier in hun onmiddellijke omgeving. Dit komt omdat de fiets correct gemonteerd zal zijn, met bepaalde aandraaimomenten voor schroeven en andere bevestigingsmiddelen, en op de gebruiker afgestemd zal zijn om maximaal comfort te bieden.

Het aantal mensen dat op elektrische fietsen rijdt is tien keer zo groot als dat van traditionele fietsen, volgens talrijke winkeliers van fietsen die me vertellen dat ze beide soorten verkopen. Dit is zowel gebaseerd op de feedback van klanten als op de afstellingen die ze aanbieden. Mensen rijden gewoon meer op hun elektrische fietsen, voor langere afstanden, en in een sneller tempo. Een deel van die slijtage kan door de eindgebruiker gerepareerd worden, maar het kan ingewikkeld worden als het gaat om gashendels, batterijen, en computersystemen.

Elektrische fietsen combineren de mechanische en software/hardware/elektrische moeilijkheden van traditionele fietsen. Je beseft toch wel dat de technische hulpverleners van Apple niet voor niets “Genieën” genoemd worden? Naar mijn mening moet men, om elektrische fietsen goed te kunnen repareren, zowel geavanceerde mechanische kennis bezitten als een gespecialiseerde gereedschapskist. De meest fundamentele fietsen, die geen torsiegevoelige trapondersteuning, aflezing op een LCD display of door het frame omgeleide kabels bieden, kunnen door hun lagere prijs misschien zelf gerepareerd worden of eenvoudigweg weggedaan worden; maar de meer doelgerichte aanbiedingen hebben echt baat bij die professionele aanpak en hebben vaak vergrendelde computers met speciaal diagnostisch gereedschap, zoals dat ook in auto’s te vinden is.

Bron: Fietsaccu